Så funkar det.

Här samlar vi guider och svar på vanliga frågor.

Allt från hur du fakturerar och hanterar kvitton till hur du fixar lön eller årsredovisning. Varje guide innehåller både text och video så att du enkelt kan följa stegen och få jobbet gjort.

Kategori

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Behöver jag spara papperskvitton?

Sen den 1 juli 2024 behöver du inte spara ditt fysiska underlag längre, så länge du har det sparat i digital form. Efter att du har registrerat kvittot digitalt kan du alltså slänga det.

Bolaget har ett överskott på skattekontot, kan jag använda de pengarna?

Skriv gärna till vår support för att kontrollera att överskottet inte avser en framtida skattebetalning.

Om beloppet inte avser en framtida skattebetalning kan du begära en utbetalning på Skatteverkets hemsida under "skattekonto" - "utbetalningar".

Vi på Bolageriet har tyvärr inte behörigheten att hantera utbetalningar från bolagets skattekonto.

Hur avslutar eller ändrar jag min tjänst hos Bolageriet?

Om ni vill avsluta eller ändra er tjänst hos oss på Bolageriet mejlar ni till oss på help@bolageriet.se, så återkopplar vi med information om hur processen ser ut.

Hur betalar jag ut lön?

För att betala ut lön:

1. Välj Lön/Utlägg i våran tjänst

2. Välj löneperiod

3. Här kan du Välja vilken lönetagare som det avser för,
(Om du inte ser lönetagaren det gäller så klicka på knappen +Lägg till lön så kan du lägga till personen i Lönetagare listan)

4. Välj Gröna knappen Lägg till rad sedan välj alternativet som gäller för Lönetagaren

5. Fyll i belopp för bruttolönen och skriv eventuellt någon kommentar om det önskas, tryck spara

6. Tryck på Tillbaka knappen längst ner på sidan till höger

7. Välj utbetalningsdag om det inte redan är förinställt

8. Klicka på Gröna knappen längs ner på sidan Skicka in lönelista för utbetalning

Hur får jag en betalningskvittens för en inbetalning till en klient?

Vi behöver information om vilket av dina bolag det gäller, samt vilken transaktion ni vill ha kvitto för. Vänligen förse oss med fakturanumret och beloppet.
Skicka sedan detta till: help@bolageriet.se

Hur får jag hjälp om jag stöter på problem eller har frågor?

Vi finns alltid till hands för att hjälpa dig. Kontakta vår kundsupport via telefon (08-650 09 01) eller e-post ( help@bolageriet.se) om du har några frågor eller behöver assistans.

Hur får jag hjälp om jag stöter på problem eller har frågor?

Vi finns alltid till hands för att hjälpa dig. Kontakta vår kundsupport via telefon (08-650 09 01) eller e-post ( help@bolageriet.se) om du har några frågor eller behöver assistans.

Hur ger jag tillgång till anställda i vår tjänst?

1. Logga in på vår tjänst och tryck på ditt namn högst upp till höger.

2. Välj Inställningar.

3. Välj Användare och tryck på den personens namn som det berör.

4, Nu kan du välja vilken åtkomst personen ska ha i vår tjänst, se bild.

5. Spara.

Hur godkänner jag en leverantörsfaktura?

1. Klicka in på "Betalningar" i menyn till vänster

2. Välj sedan "Leverantörsfakturor" i undermenyn

3. Klicka in på fakturor som ligger under fliken "Godkännas"

4. Bocka i cirkeln "Godkänn"

5. Klicka på den gröna knappen med texten "Skicka"

Hur gör jag med digitala kvitton?

Digitala kvitton fungerar precis likadant som ett fysiskt kvitto. Du lägger upp kvittot i tjänsten på samma sätt som du gör med det fysiska underlaget.

Hur gör jag utbetalning av eget utlägg?

Registrera utlägget som ett vanligt kvitto och välj betalningssätt "Privat utlägg".

När kvittot blivit godkänt räknas det in i i summan i rutan Mina pengar "för uttag & lön".
Om vill du få ersättningen utbetald nu, gör på samma sätt som med ett vanligt uttag/lön.

  • Lön/utlägg
  • Löner
  • Välj vilken lön du vill lägga dina privata utlägg på och välj lönetagaren som utlägget ska betalas till
  • Till höger på sidan kommer du hitta alla dina Ej utbetalda privata utlägg, välj vilka du vill lägga till på lönen genom att klicka på Lägg till

När du har lagt till önskad lön/utlägg så tycker på tillbaka knappen och skickar in lönen.

Hur laddar jag upp en leverantörsfaktura?

1. Klicka in på "Betalningar" i menyn till vänster

2. Välj sedan "Leverantörsfakturor" i undermenyn

3. Uppe till höger finns det en ruta: "Klicka eller släpp en/flera fakturor här".

4. Klicka på rutan och välj fil för faktura du vill ladda upp, alternativt släpp önskad fil direkt i rutan

5. Klicka på den gröna knappen med texten "Skicka"

Hur lägger jag till en ny lönetagare?

För att lägga till en ny lönetagare gör du så här:

1. Välj Lön/utlägg

2. Lönetagare

3. Tryck på den gröna knappen till höger på sidan "+ Ny lönetagare"

4. Fyll i personuppgifterna

5. Anställning

6. Lön

7. Skatt

8. Spara allt

Nu finner ni löntagaren i lönelistan och kan lägga till lön för denne.

Hur lång är uppsägningstiden?

Både ni som kund och Bolageriet har rätt att skriftligen säga upp avtalet med en månads uppsägningstid.

Hur nekar jag en leverantörsfaktura?

1. Klicka in på "Betalningar" i menyn till vänster

2. Välj sedan "Leverantörsfakturor" i undermenyn

3. Klicka in på fakturor som ligger under fliken "Godkännas"

4. Bocka i cirkeln "Neka"

5. Klicka på den gröna knappen med texten "Skicka"

Hur nollar man den preliminära skatten?

Att nolla bolagets preliminärskatt innebär att du justerar den till noll för att undvika att betala för mycket skatt under året. Detta kan vara aktuellt om du förväntar dig att bolagets inkomst kommer att vara lägre än tidigare beräknat.

För att göra detta behöver du:

  1. Skatteverkets hemsida: Du kan göra en ändring av bolagets preliminärskatt genom att lämna in en ny preliminär inkomstdeklaration till Skatteverket. Detta kan du göra online via deras e-tjänster.
  2. Ange nolltaxering: I den nya preliminära inkomstdeklarationen anger du att du förväntar dig en inkomst på noll, eller justerar den till den nivå du förväntar dig.
  3. Bekräftelse från Skatteverket: Efter att du har lämnat in ändringen, kommer Skatteverket att behandla din ansökan och skicka en bekräftelse på den nya beräkningen av din preliminärskatt inom en vecka.

Om ni skulle vilja ha hjälp att ändra preliminärskatten, kan vi på Bolageriet hjälpa er mot en avgift. Kontakta oss via mejl på: help@bolageriet.se.

Hur registrerar jag ett kvitto?

I tjänsten under kvitton kan du lägga till kvitton, du ser även vilka köp som gjorts på företagskontot som saknar underlag. Lägg till/släpp underlaget på knappen ”klicka eller släpp en/flera kvitton här” och fyll i informationen som efterfrågas.

Det finns tre olika betalsätt du kan registrera kvittot på:

Privat utlägg – köp som har gjorts med dina privata pengar

Företagskort/-konto – köp som har gjorts på företagskortet

Företagskreditkort – köp som har gjorts på företagets kreditkort

Hur registrerar jag traktamentet?

Ladda upp underlaget för traktamentet som ett kvitto i tjänsten, och välj betalsätt ”privat utlägg” för att få ersättning.

Hur ser jag min moms i realtid?

För att kunna se din moms i realtid måste du gå in på Skatteverket...

Hur skapar jag en faktura för försäljning?

Du skapar din faktura direkt via vårt program. Detta är det enda sättet att skapa en faktura som du senare kan välja att sälja genom Bolageriet.

Hur skapar jag ett traktamente vid tjänsteresa i Sverige?

Om du är på tjänsteresa och övernattar, så kan du ta ut ett skattefritt traktamente. Traktamentet är till för att täcka ökade levnadskostnader du har under tjänsteresan. För att få ersättning för hel dag krävs det att resan på avresedagen påbörjas före kl. 12:00 och avslutas efter kl. 19:00. Ersättning för halv dag sker när resan börjar efter kl. 12:00 på avresedagen eller avslutas på hemkomstdagen innan kl. 19:00. Räkna ihop antal dagar du varit på tjänsteresa för att få ersättning.

Hur skapar jag ett traktamente vid tjänsteresa utomlands?

Om du är på tjänsteresa och övernattar, så kan du ta ut ett skattefritt traktamente. Traktamentet är till för att täcka ökade levnadskostnader du har under tjänsteresan. För att få ersättning för hel dag krävs det att resan på avresedagen påbörjas före kl. 12:00 och avslutas efter kl. 19:00. Ersättning för halv dag sker när resan börjar efter kl. 12:00 på avresedagen eller avslutas på hemkomstdagen innan kl. 19:00. Räkna ihop antal dagar du varit på tjänsteresa för att få ersättning.

Beloppen varierar beroende på vilket land du har besökt, aktuellt belopp för rätt land hittar du på Skatteverkets hemsida.

Hur skickar jag en faktura?

Vi lär dig hur man skickar iväg en faktura i tjänsten och får lite klirr i sin kassa.

Hur skriver jag ut en lönespecifikation?

Genom att trycka på löneperioden du vill ha specifikation för, välj sedan personen vars specifikation du önskar se, och längst ner står det "Visa PDF"

Kan Bolageriet köpa min faktura?

Om du vill slippa vänta och få betalt direkt kan du sälja din faktura till oss. För att göra detta följer du stegen nedan:

1. Skapa fakturan i tjänsten som vanligt och tryck "Skicka"
2. Välj därefter alternativet "Vill du få betalt direkt?" och tryck "Ja".
3. Fyll i fakturamottagarens land och telefonnummer.
4. Tryck "Skicka"


Vad händer härnäst?
Efter att du följt stegen ovan kommer vi att göra en kontroll av din slutkund och skicka ett kreditavtal att läsa igenom och signera. Om allt ser bra ut, betalar vi ut mellan 95,5% och 97,15% av fakturans belopp till ditt företagskonto inom några timmar (gäller vardagar).

Kan man lägga till egen logga på fakturan?

Du kan lägga till din egen logga i tjänsten.
Den dyker då upp på dina fakturor och lönespecifikationer.
För att lägga in din egen logga i tjänsten trycker du på företagsnamnet högst upp till höger i tjänsten.

  1. Välj "Inställningar."
  2. Tryck på knappen "Redigera."
  3. Längst ner lägger du till logga och har möjlighet att zooma in och beskära den.
  4. Välj "Spara" och nu är det klart. Loggan är nu tillagd.

Kan man skicka e-fakturor genom Bolageriet?

Ja, det går alldeles utmärkt.Skapa fakturan som ett utkast i vår tjänst. Skicka inte iväg den direkt, utan fyll i all information och när ni är redo att skicka, gå tillbaka till fakturalistan. Då kommer fakturan att ligga som ett utkast. Mejla oss på help@bolageriet.se och ange vilken faktura det gäller samt att ni önskar att den skickas som en e-faktura.

Mitt kvitto behöver ”kompletteras” – vad menas med det?

Om ett kvitto behöver kompletteras betyder att vi saknar en del information om köpet. I tjänsten under kvitton ser du vilka kvitton som behövs kompletteras och med vilken information vi saknar.

När är sista dagen att lägga in lönen?

Vi rekommenderar att sista dagen för att lägga in lönen är den 18:e varje månad för en utbetalning den 25:e.

Om du skickar in lönelistan efter den 18:e kan vi inte garantera att lönen blir utbetalad den 25:e och den kommer istället att utbetalas vid ett senare tillfälle.

Shopify?

Självklart kan du synka din webbshop med Bolageriets tjänst. Varje order bokförs automatiskt, och vi behöver inga manuella rapporter från Shopify.

Kontakta oss och meddela från vilket datum du vill att vi ska börja hämta ordrar, så undviker vi att hämta ordrar som du redan har registrerat manuellt eller som tillhör tidigare räkenskapsår.

För att komma igång:

  1. Gå till menyn där ditt namn står och välj "Shopify".
  2. Installera Bolageriets app hos Shopify.
  3. Välj "Connect" i Shopify.
  4. När du återvänder till Bolageriet, välj "Slutför synkning".

Det är viktigt att du har rätt momssatser inställda i Shopify och att vi hanterar detta korrekt. Om du är osäker, hjälper vi dig gärna!

Skickas påminnelser automatiskt?

Bolageriet skickar automatiskt ut en första påminnelse 4 bankdagar efter förfallodatumet på fakturan. Den andra påminnelsen skickas ut 10 bankdagar efter den första påminnelsen. Om man inte skulle vilja att vi skickar påminnelser till kund, går det bra att kontakta oss via mejl: help@bolageriet.se eller ringa oss på tel: 08-650 09 01.

Vad innebär löneförmån?

Vissa kostnader betraktas av Skatteverket som privata. Om företaget betalar dessa, ska du förmånsbeskattas, vilket höjer både arbetsgivaravgiften och den avdragna löneskatten.Tjänar du nära skiktgränsen för statlig skatt är det viktigt att tänka på att förmåner kan höja din årslön över gränsen och utlösa 50 % statlig skatt.

Vad är en K10-blankett?

En K10-blankett är en skattedeklaration som används av delägare i fåmansföretag, alltså personer som äger aktier i små företag.

Den används för att redovisa och beräkna eventuell utdelning och kapitalvinst som delägaren kan få, samt för att avgöra hur mycket skatt som ska betalas på dessa inkomster.

Vad är ett giltigt underlag för bokföringen?

Ett kvitto, faktura, skuldebrev eller annat underlag som innehåller information om affärshändelsen och där det framgår:

  • När affärshändelsen har upprättats eller ägt rum (faktura-/kvitto-datum)
  • Vad affärshändelsen avser
  • Vilket belopp det gäller
  • Vilka köpare och säljare som är inblandade

Orderbekräftelse är inte ett giltigt underlag för bokföringen.

Vilka fakturauppgifter ska man uppge till leverantören?

Ange era egna uppgifter till bolaget, så skickar leverantören den till vår mejl: faktura@bolageriet.se

Vilken e-postadress ska mina leverantörer skicka fakturor till?

Dina leverantörer kan skicka fakturor till: faktura@bolageriet.se, så registrerar vi dem åt dig.