Kontering

Kontering är processen när en affärshändelse översätts till bokföringsposter, det vill säga vilka konton som ska debiteras och krediteras i företagets bokföring. Varje faktura, kvitto, löneutbetalning eller banktransaktion konteras innan den bokförs i huvudboken.

Vid korrekt kontering väljs rätt konto enligt företagets kontoplan, rätt moms hanteras och affärshändelsen kopplas till rätt period och ibland också till projekt, kostnadsställe eller resultatenhet. Konteringen är grunden för att bokföring, rapporter och nyckeltal ska bli korrekta.

I praktiken sker kontering antingen manuellt av en ekonom eller automatiserat via ekonomisystem, bankintegrationer eller andra fintech-lösningar. Oavsett metod är det företaget som är ansvarigt för att konteringen följer gällande redovisningsprinciper och skatteregler.

En genomtänkt och konsekvent konteringspraxis är viktig för att kunna ta fram tillförlitliga rapporter, som resultat- och balansräkning, följa upp kassaflode och fatta välgrundade beslut. Felkonteringar leder ofta till felaktig moms, missvisande resultat och tidskrävande rättelser i efterhand.

Fler ord:

Håll dig uppdaterad

Vi ser fram emot att dela våra bästa tips och nyheter med dig!

Prenumerera