
Utgående moms
Utgående moms är den mervärdesskatt (moms) som ditt företag lägger på priset när ni säljer varor eller tjänster. Den utgående momsen tillhör staten och ska redovisas och betalas in till Skatteverket, vanligtvis månads-, kvartals- eller årsvis beroende på företagets storlek och redovisningsrutiner.
I bokföringen registreras utgående moms som en skuld på ett särskilt konto, ofta 2610-serien i BAS-kontoplanen. När företaget sedan köper in varor eller tjänster till verksamheten uppstår ingående moms, som bokförs som en fordran. Skillnaden mellan utgående och ingående moms blir den moms som företaget antingen ska betala in eller få tillbaka.
Utgående moms redovisas i företagets momsdeklaration tillsammans med försäljningens beskattningsunderlag. För många företag är korrekt hantering av utgående moms avgörande för att undvika felaktiga betalningar, kostsamma skattetillägg och onödiga kassaflödesproblem. Den påverkar även rapporteringen i bokslut och därmed företagets balansräkning.
Olika typer av försäljning kan ha olika momssatser eller vara momspliktig, momsfria eller undantagna från moms. Det är därför viktigt att ha tydliga rutiner, uppdaterade system och korrekt inställda artikelregister i fakturerings- och bokföringssystem för att säkerställa rätt utgående moms på varje försäljning.