
Runway
Runway är ett finansiellt nyckeltal som visar hur lång tid (ofta i månader) ditt företag kan fortsätta att driva verksamheten med nuvarande kostnadsnivå innan kassan är slut. Måttet baseras normalt på bolagets tillgängliga likvida medel delat med månadsvis kassaförbrukning, ofta kallat burn rate.
För tillväxtbolag, SaaS-bolag och venture capital-finansierade företag är runway centralt för planering av tillväxt, kostnader och nästa kapitalrunda. En vanlig tumregel är att styrelse och ledning vill ha minst 12–18 månaders runway för att kunna fatta strategiska beslut utan akut likviditetsstress. Runway kopplar tätt till analyser av likviditet och kassaflöde.
Runway används i praktiken vid budgetering, scenarioanalyser och dialog med investerare och banker. Genom att justera intäktsantaganden, kostnadsnivåer och investeringstakt kan du simulera hur runway förändras och därmed bedöma när du behöver nå break-even eller ta in nytt kapital. Det gör måttet särskilt viktigt i snabbväxande bolag där förluster är planerade under en expansionsfas.
En fallgrop är att räkna runway på för optimistiska antaganden, till exempel engångsintäkter, ej säkrade kundavtal eller kostnader som underskattas. Ett robust runway-mått utgår därför från faktiskt utfall de senaste månaderna, justerat för kända kommande förändringar i kostnader, investeringar och bruttomarginal. På så sätt blir runway ett praktiskt beslutsunderlag snarare än en teoretisk siffra.