Upplupna intäkter

Upplupna intäkter är intäkter som företaget har tjänat in under en viss period, men där faktura ännu inte har skickats eller betalning har erhållits. Enligt principen om periodisering ska intäkten ändå tas upp i resultaträkningen för den period då tjänsten utfördes eller varan levererades.

I balansräkningen redovisas upplupna intäkter som en kortfristig tillgång (interimsfordran). När företaget senare fakturerar kunden bokas den upplupna intäkten bort och ersätts av en kundfordran eller betald likvid. Detta säkerställer att både resultat och ställning blir rättvisande enligt bokforingsmassiga grunder och matchningsprincipen.

Upplupna intäkter används ofta vid löpande uppdrag, abonnemang, SaaS-intäkter, konsulttjänster och serviceavtal där leveransen sker löpande men faktureringen sker i efterhand, exempelvis månads- eller kvartalsvis. För tillväxtbolag med återkommande intäkter är korrekt hantering av upplupna intäkter central för att få en rättvisande bild av intakter, bruttomarginal och periodisering.

Det är viktigt att ha tydliga rutiner och underlag (t.ex. tidrapporter, leveransloggar eller avtal) för beräkning av upplupna intäkter. Felaktig periodisering kan leda till överskattat eller underskattat resultat, vilket påverkar nyckeltal, värdering, lånevillkor och dialogen med investerare. I samband med bokslut görs därför ofta en noggrann genomgång av både upplupna intäkter och upplupna kostnader för att säkerställa att resultatet är korrekt för perioden.

Fler ord:

Håll dig uppdaterad

Vi ser fram emot att dela våra bästa tips och nyheter med dig!

Prenumerera