Så väljer du rätt bilupplägg för ditt företag

Gå tillbaka till månadens tips
Kvinna som promenerar till sin bil i ett garage.
Allmänt
1.8.2025

Så väljer du rätt bilupplägg för ditt företag

Ska du skaffa bil i företaget? Det finns flera vägar: operationell leasing, finansiell leasing eller köp via bolaget.

Vad som passar beror på hur du jobbar, hur mycket du kör och hur du vill bli beskattad.

Vad är restvärde – och varför spelar det roll?

Restvärde är det förväntade värdet på bilen när leasingperioden är slut. Högre restvärde ger lägre månadskostnad. Men om bilen är mindre värd än beräknat när perioden löper ut (och du har restvärdes ansvar) kan du behöva betala mellanskillnaden. Har du bilen i bolaget är det extra viktigt att hålla koll på marknadsvärdet löpande.

Tjänstebil eller förmånsbil – vad är skillnaden?

Tjänstebil får i princip bara användas i jobbet. Privat körning får bara ske: högst 100 mil och vid högst 10 tillfällen per år. Även resor mellan ditt hem och din arbetsplats räknas som privata.

Förmånsbil får också användas privat. Då uppstår bilförmån som beskattas utifrån bl.a. bilens pris och egenskaper och höjer din beskattningsbara inkomst.

Kortsagt: Tjänstebil = jobbverktyg.
Förmånsbil = jobbverktyg + privatbil + förmånsskatt.

1) Operationell leasing (tjänste-/förmånsbil)

Vad är det?
Leasing bolaget äger bilen och står ofta för service/försäkring/restvärde mot enfast månadskostnad, i praktiken långtids­hyra.

Fördelar

·  Enkelt: du slipper restvärdes risk och får förutsägbara kostnader.

·  50 % av momsen på leasingavgiften är normalt avdragsgill om bilen används i momspliktig verksamhet i mer än ringa omfattning.

·   Administrationen (t.ex. service, däck) är ofta inbakad.

Nackdelar

·  Hyran blir ofta högre eftersom leasingbolaget tar restvärdesrisken.

·  Eventuellt övervärde tillfaller leasingbolaget

·  Tvungen att betala för eventuellt extraslitage.

Passar när du vill ha en trygg helhetslösning.

2) Finansiell leasing (tjänste-/förmånsbil)

Vad är det?
Företaget leasar bilen och bär den ekonomiska risken för restvärdet. Drift och service hanteras av företaget men kan ofta läggas till i form av servicepaket mot en kostnad.

Fördelar

·  50 % momsavdrag på leasingavgiften vid personbil, under samma förutsättningar som ovan.

·  Mer kontroll och möjlighet att påverka restvärdet/utfallet.

Nackdelar

·  Du tar restvärdesrisken vilket kan bli bådeplus och minus vid avyttring.

·  Service, försäkring kostar oftast extra

Passar när du vill ha flexibilitet och accepterar risken kopplad till restvärdet.

 

3) Köp via företaget (tjänste-/förmånsbil)

Vad är det?
Företaget köper bilen och skriver av den (normalt över 5 år). Driftkostnader bokförs i bolaget.

Fördelar

·  Full kontroll över bilen.

·  Drivmedel, försäkring och service är normalt avdragsgilla kostnader i verksamheten.

Nackdelar

·  Köper du en personbil får du normalt inte dra av någon moms alls på inköpet (undantag t.ex. taxi, uthyrning, körskola eller om fordonet inte är personbil).

·  Risk vid försäljning och krav på körjournal för att undvika privatförmån.

Passar när du kör mycket i tjänsten och vill äga bilen, och kan hålla ordning på körjournal och kostnader.

Har du redan bil?
Om du kör i arbetet glöm inte få betalt för milersättning.

Snabbguide – när passar vad?

Vill slippa restvärde och servicebesvärOperationell leasing

Vill äga/ha flexibilitet och kan ta riskFinansiell leasing

Kör väldigt mycket och vill äga i bolagetKöp via företaget

 

Behöver du hjälp att räkna?

Det finns inget upplägg som passar alla. Vi på Bolageriet hjälper dig gärna att räkna på alternativen och välja det som är smartast för just dig.